Du kan levere en feilmelding om kortet ditt eller anmode en utredning av en korttransaksjon hos St1 Finance Oy, hvis:
Som utsteder av betalingskortet har St1 Finance Oy ansvar for misbruk av betalingskortet i henhold til Loven om betalingstjenester og betalingsvilkårene. Hvis du har betalt med St1 Mastercard, er dessuten St1 Finance Oy og selgerparten solidarisk ansvarlige for at betalingen tilbakeføres i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Forsøk alltid først å utrede saken med selgeren hvis:
Hvis du ikke kan ordne opp i saken med selgeren, kan du sende en feilmelding til St1 Finance Oy. Ta vare på all informasjon om kontakten med selgeren og legg ved materialet i feilmeldingen til St1 Finance Oy
Vær oppmerksom på at:
Fyll ut feilmeldingen nøye. Send den ferdig utfylte feilmeldingen til adressen på blanketten umiddelbart.
Hvis kortet har blitt stjålet, bør du også melde dette til politiet og legge ved en kopi av feilmeldingen din i anmeldelsen. Meld i fra til St1 Finance Oy ved mistanke om misbruk – hvis for eksempel kortopplysningene har havnet i feil hender.
For å kunne behandle feilmeldingen og bekrefte din rett til å melde om feil, er det viktig at vi får tilstrekkelig informasjon om hva som har skjedd. Fyll ut blanketten nøye og legg ved relevant materiale. Viktig vedlegg er bl.a.:
Husk at du selv også lagrer en kopi av feilmeldingen med vedlegg.
Les mer om vilkårene for betalingstjenesten for ytterligere informasjon, særlig under punktet Kortinnehaverens forpliktelser. Du får mer informasjon av St1 Finance’ kundeservice.
Det er alltid viktig å lese selgerens tjenestevilkår nøye. På den måten kan du unngå en situasjon der du binder deg til fortløpende trekk. Når det gjelder elektroniske avtaler, f.eks. nettbutikker, har forbrukeren rett til å motta nødvendig lovfestet informasjon på en tydelig måte før han/hun godkjenner transaksjonen. Selgeren bør også forsikre seg om at forbrukeren forstår og godkjenner betalingsforpliktelsen som følger av bestillingen. Hvis selgeren ikke har forsikret seg om at forbrukeren godkjenner betalingsforpliktelsen i en elektronisk avtale, har forbrukeren rett til å heve kjøpet. Kunden bør imidlertid alltid først rette et krav om heving av kjøpet til selgeren.