Vanlige spørsmål og svar

Generelle spørsmål

Hvordan søker jeg om et St1 Mastercard?

Begynn med å laste ned Snarveien. Med appen søker du om St1-betalingstjeneste, ønsket kredittgrense og tilhørende St1 Mastercard. Når du har fått melding om godkjent søknad sendes kortopplysningene umiddelbart til appen, og du kan begynne å bruke kortet i appen med en gang, dersom du er iOS bruker og legger kortet i Apple Wallet. Det fysiske kortet med PIN-kode sendes til deg i separate forsendelser i posten i løpet av to uker.

Hvem tilbyr betalingstjenesten?

St1 Finance Oy, et betalingsinstitutt som overvåkes av det Finske finanstilsynet. 

Hvor kan jeg betale med St1 Mastercard?

St1 Mastercard fungerer i alle butikker, nettbutikker, minibanker og wallet-tjenester som har Mastercard-symbolet.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg bytter smarttelefon?

Last ned Snarveien til den nye telefonen og logg inn med e-post og telefonnummer. Deretter finner appen opplysningene dine. Du trenger ikke søke om nytt kort. St1-ID bør stilles inn separat for den nye telefonen.

Kan jeg bruke flere smarttelefoner eller enheter?

Du kan bruke Snarveien på flere enheter. Du kan for eksempel være innlogget med samme St1-ID på både telefonen og et nettbrett.

 

Hvordan kan jeg trekke søknaden om betalingtjeneste, kontokreditt og St1 Mastercard?

Du kan trekke søknaden ved å ringe til St1 Finance kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20.

 

Hvordan sier jeg opp betalingstjenesten, kontokreditten og St1 Mastercard?

Du kan si opp St1-betalingstjeneste, kontokreditt og St1 Mastercard ved å ringe St1 Finance kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 

Hvordan kommer jeg i gang med Apple Pay?

Søk om St1 Mastercard i snarveien-appen. Etter godkjent søknad følger du instruksjonene her. Nå kan du betale på alle steder i verden som tar i mot Apple Pay bare ved å holde frem mobilen og signere med Touch ID. 

Sikkerhet

 

Kan jeg bruke kontaktløs betaling ved en feiltakelse? Er det trygt å bruke kontaktløs betaling?

Kontaktløs betaling er tryggere enn en vanlig kortbetaling siden du slipper å taste inn PIN-koden og unngår dermed faren for at uvedkommende får tak i PIN-koden din. Bruk ved en feiltakelse er svært usannsynlig da du må holde kortet noen centimeter fra betalingsterminalen i noen sekunder.

 

Hva gjør jeg hvis kortet mitt blir stjålet, eller hvis jeg mister det?

Ring umiddelbart til sperretjenesten for kortet på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hele døgnet). Hvis du ringer fra utlandet, er nummeret (+47) 22 66 53 20. Ta kontakt med kundeservice for å få et nytt kort og PIN-kode, (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00).

Hva gjør jeg hvis uvedkommende får tak i PIN-koden min?

Ring umiddelbart til sperretjenesten for kortet på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hele døgnet). Hvis du ringer fra utlandet, er nummeret (+47) 22 66 53 20. Ta kontakt med kundeservice for å få et nytt kort og PIN-kode, (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00).

Jeg tror kortet mitt har blitt kopiert. Hva skal jeg gjøre?

Ring umiddelbart til sperretjenesten for kortet på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hele døgnet). Hvis du ringer fra utlandet, er nummeret (+47) 22 66 53 20. Ta kontakt med kundeservice for å få et nytt kort og PIN-kode, (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00). Ta også kontakt med kortutstederen.

 

Jeg mistenker at uvedkommende har fått tak i kodene mine. Hva skal jeg gjøre?

Ring umiddelbart til sperretjenesten for kortet på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hele døgnet). Hvis du ringer fra utlandet, er nummeret (+47) 22 66 53 20. Ta kontakt med kundeservice for å få et nytt kort og PIN-kode, (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00). Ta også kontakt med kortutstederen.

Hva er formålet med phishing?

Når det gjelder phishing eller nettfisking, er formålet å forsøke å skaffe seg sensitiv informasjon som kortnummer, PIN-koder eller koder til nettbank ved for eksempel å sende svindelmeldinger. Husk at betalingsinstitutter, banker, myndigheter eller andre parter aldri ber om kortnummeret ditt eller PIN-koden din på e-post eller telefon.

Jeg fikk en e-postmelding fra banken, der jeg blir bedt om å oppgi opplysinger om kortet mitt. Hva skal jeg svare?

Husk at betalingsinstitutter, banker, myndigheter eller andre parter aldri ber om kortnummeret ditt eller PIN-koden din på e-post eller telefon. Du bør sette meldingen med det samme og eventuelle lenger skal ikke åpnes. Rapporter meldingen til utstederen av betalingskortet.

 

Det er noe rart med minibanken. Kan jeg ta ut kontanter fra den? Skal jeg melde i fra om dette noe sted?

Forsikre deg om minibankens sikkerhet ved å ringe servicenummeret som finnes på automaten. Du bør ikke bruke minibanken.

Hva betyr kortets kjøpegrense? Og hva betyr sikkerhetsgrense?

Du kan stille inn sikkerhetsgrenser per døgn for betalingskortet med formål om å garantere sikkerheten til kortbetalinger. En av disse grensene er kjøpegrensen. Med kjøpegrensen kan du angi et maksimumsbeløp for alle samlede kjøp i løpet av et døgn. En annen sikkerhetsgrense er uttaksgrensen som angir hvor mye du kan ta ut med kortet i kontanter i løpet av et døgn. Du kan også angi grenser for nettkjøp, noe som kan forhindre misbruk på nettet. Du kan se kortets standardgrense i Snarveien. Du kan endre grensene ved å kontakte St1 Finance’s kundeservice.

Hvorfor har kortet en geografisk begrensning? Hva er det?

Det kan angis geografiske begrensninger for kortet for å øke sikkerheten. Med den geografiske begrensningen angis det hvor i verden det er tillatt å bruke kortet. Til hverdag holder det at kortet kan brukes i Sverige, men når du er ute og reiser kan begrensningen endres til å gjelde for for eksempel hele Europa. Områdene du kan velge mellom, er: Sverige, Norden + Estland, Europa og hele verden. Du kan se kortets standardverdi i Snarveien. Du kan endre den geografiske begrensningen ved å ringe til ST1 Finance’ kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00).

 

Hvorfor kan jeg ikke gjøre alt via e-post hos dere?

Av sikkerhetsmessige årsaker spør vi aldri om kundeopplysninger som kortinformasjon per e-post eller på telefon. På telefon bruker vi sikker autentisering.

Kort

 

Hvordan kan jeg få et kort med en funksjon for kontaktløs betaling?

St1 Mastercard muliggjør automatisk kontaktløs betaling.

 

Hva innebærer kontaktløs betaling?

Kontaktløs betaling kan benyttes hvis den totale kjøpesummen er mindre enn 200 kroner. Med kontaktløs betaling gjennomføres en betalingstransaksjon ved at kortet holdes inntil betalingsterminalen og PIN-koden ikke angis. Betalingen overføres via trådløs kommunikasjon mellom kort og terminal. Terminalen angir med lyd- og lyssignal at transaksjonen er vellykket. Du kan betale kontaktløst ved alle betalingsterminaler som er merket med symbolet for kontaktløs betaling (buesymbol).

 

Jeg har et kort med funksjon for kontaktløs betaling. Hvordan kommer jeg i gang?

Gjør et kjøp med det nye kortet ved å plassere det i terminalens chipleser og godkjenn transaksjonen med PIN-koden. På denne måten aktiverer du funksjonen for kontaktløs betaling. Deretter kan du holde kortet ca. tre centimeter fra terminalen ved neste kjøp for å gjennomføre en kontaktløs betaling.

 

Trenger jeg PIN-kode hvis kortet mitt har en funksjon for kontaktløs betaling?

Du trenger PIN-kode hvis kjøpesummen er høyere enn 200 kroner. Noen ganger krever betalingsterminalen PIN-kode selv om summen er lavere enn 200 kroner. Dette for å kontrollere at kortet er i hendene på sin rette eier.

 

Må jeg bruke kontaktløs betaling?

Kontaktløs betaling er sikrere enn kjøp med PIN-kode, men du kan også bruke kortet på samme måte som før. Du er ikke nødt til å bruke kortet til kontaktløs betaling.

 

Hvordan kan jeg aktivere funksjonen for kontaktløs betaling?

Du trenger ikke bruke kontaktløs betaling selv om kortet gir deg mulighet for denne funksjonen. Du kan også i fortsettelsen bruke kortet som før ved å sette det i betalingsterminalen og taste inn PIN-koden.

 

Hva skal jeg gjøre hvis kortet mitt har blitt stjålet, eller jeg har mistet det?

Ring umiddelbart til sperretjenesten for kortet på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hele døgnet). Hvis du ringer fra utlandet, er nummeret (+47) 22 66 53 20. Ta kontakt med kundeservice for å få et nytt kort og PIN-kode, (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00).

 

Hvordan fungerer kontaktløs betaling? Er det trygt?

Med kontaktløs betaling gjennomføres en betalingstransaksjon ved at kortet holdes inntil betalingsterminalen og PIN-koden ikke angis. Betalingen overføres via trådløs kommunikasjon mellom kort og terminal. Terminalen angir med lyd- og lyssignal at transaksjonen er vellykket. Kontaktløs betaling er trygt siden uvedkommende ikke kan få tilgang til PIN-koden, samt at kortet ikke trenger å forlate hånden din.

 

Kan jeg ha flere kort? Kan jeg få et parallellkort?

På nåværende tidspunkt er det kun mulig å koble ett kort til kontoen.

 

Kan jeg ta ut kontanter fra en minibank eller butikk med St1 Mastercard?

Med St1 Mastercard kan du ta ut kontanter i alle minibanker i Norge og utlandet som har Mastercard-symbolet. Vær oppmerksom på at du kan foreta kontantuttak først tre måneder etter at ditt kundeforhold er påbegynt, forutsatt at du har møtt betalingsvilkårene.

Hvilken valutakurs gjelder hvis jeg handler i et land med en annen valuta enn norske kroner?

Det aktuelle landets valuta omregnes til Mastercards valutakurs.

 

Kan jeg ta ut kontanter i utlandet?

Ja.

 

Har St1 Mastercard en funksjon for kontaktløs betaling?

Ja.

 

Hva innebærer kortets geografiske begrensning?

Geografiske begrensninger kan angis for kortet for å øke sikkerheten. Med den geografiske begrensningen angis det hvor i verden det er tillatt å bruke kortet. Til hverdag holder det at kortet kan brukes i Norge, men når du er ute og reiser kan begrensningen endres til å gjelde for for eksempel hele Europa. Områdene du kan velge mellom, er: Norge, Norden + Estland, Europa og hele verden. Du kan se kortets standardverdi i Snarveien. Du kan endre den geografiske begrensningen ved å ringe til ST1 Finance’ kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra 08.00 til 16.00).

 

Hva er formålet med kortets kjøpegrense?

Du kan stille inn sikkerhetsgrenser per døgn for betalingskortet med formål om å garantere sikkerheten til kortbetalinger. En av disse grensene er kjøpegrensen. Med kjøpegrensen kan du angi et maksimumsbeløp for alle samlede kjøp i løpet av et døgn. Standardgrensen på kortet er 50 000 kr/døgn, men det er mulig å endre dette til et beløp mellom 1000 og 100 000 kr/døgn. Kjøpegrensen kan imidlertid ikke være høyere enn kredittgrensen på kortet. Du kan se kortets standardgrense i Snarveien. Du kan endre grensene ved å ringe til ST1 Finance’ kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra 08.00 til 16.00). I fremtiden kommer det til å være mulig å endre grensene selv i Snarveien.

 

Hva er formålet med kortets kontantuttaksgrense?

Uttaksgrensen er en sikkerhetsgrense som angir hvor mye kontanter du kan ta ut med kortet i løpet av et døgn. Standardgrensen på kortet er 4000 kr/døgn, men det er mulig å endre dette til et beløp mellom 0 og 4000 kr/døgn. Kontantuttaksgrensen kan imidlertid ikke være høyere enn kortets kredittgrense. Du kan se kortets standardgrense i Snarveien. Du kan endre grensene ved å ringe til ST1 Finance’ kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra 08.00 til 16.00). I fremtiden kommer det til å være mulig å endre grensene selv i Snarveien.

 

Hva er formålet med kortets kjøpegrense på nett?

Kjøpegrensen på nett er en sikkerhetsgrense som begrenser bruken av kortet til e-handel. Med kjøpegrensen på nett er det mulig å forhindre misbruk av internettjenester. Standardgrensen på kortet er 50 000 kr/døgn, men det er mulig å endre dette til et beløp mellom 1000 og 100 000 kr/døgn. Kjøpegrensen på nett kan imidlertid ikke være høyere enn kortets kredittgrense. Du kan se kortets standardgrense i Snarveien. Du kan endre grensene ved å ringe til ST1 Finance’ kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra 08.00 til 16.00). I fremtiden kommer det til å være mulig å endre grensene selv i Snarveien.

 

Utløpsdatoen for kortet mitt nærmer seg. Hva skal jeg gjøre?

Vi sender deg et nytt kort før det gamle kortet utløper.

Jeg har nytt navn / ny adresse / nye kontaktopplysninger. Hva skal jeg gjøre, og hvem skal jeg informere om endringene?

Opplysningene dine hentes automatisk fra Folkeregisteret, så sørg for at det finnes oppdaterte opplysninger der. Du kan selvsagt ringe St1 Finance’ kundeservice hvis du vil endre e-postadressen eller telefonnummeret.

 

Er det mulig å få en ny PIN-kode?

Ja, det kan du få ved å ringe St1 Finance’ kundeservice. For bestilling av PIN-kode trekke et gebyr i henhold til prislisten fra kortet.

 

Kan jeg bestille ny PIN-kode med appen?

Nei.

 

Hvordan endrer jeg sikkerhetsgrensene for kortet?

Du kan endre grensene for kontantuttak, kjøpegrensen samt geografisk bruksområde ved å kontakte St1 Finance’ kundeservice.

 

Jeg er student. Kan jeg få et St1 Mastercard?

Aldersgrensen for St1 Mastercard er 18 år. Vi gjør en helhetsvurdering før vi gir ut kortet. Basert på denne vurderingen avgjør vi kan kortet kan gis ut.

 

Jeg får ikke betalt med kortet på Internett. Hva skal jeg gjøre?

Ta kontakt med kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 

 

Hvordan bruker jeg kortet til betaling på Internett?

For å betale med kortet på Internett trenger du kortnummeret og CVV/CVC-koden som finnes på kortet ditt. Hvis butikken bruker Mastercards SecureCode-tjeneste, må du bruke kodebrikken til nettbanken eller St1-ID-en til å betale.

 

Når mottar jeg kortet som jeg har bestilt?

Du får det fysiske kortet ca. to uker etter at søknaden er godkjent. Den nøyaktige tiden er avhengig av postgangen.

 

Jeg har tastet inn PIN-koden feil flere ganger, og nå fungerer den ikke / kortet er sperret. Hva skal jeg gjøre?

Du kan selv aktivere kortet ved å skrive inn riktig PIN-kode i en minibank. Hvis du har glemt PIN-koden eller den ikke fungerer, kan du kontakte St1 Finance’ kundeservice.

 

Hvordan får jeg ny PIN-kode til kortet mitt?

PIN-koden sendes hjem til den adressen som du har angitt etter at det fysiske kortet har blitt levert. Du kan få en ny PIN-kode ved å ringe til St1 Finance’ kundeservice.

 

Fungerer Apple Pay med alle St1s kort?

Nei, Apple Pay blir mulig hvis du søker om St1 Mastercard i Snarveien-appen, en app som du laster ned fra App Store.

Fakturaer og kreditt

 

Har St1 Mastercard en måneds- eller årsavgift?

St1 Mastercard har ingen årsavgift. Akkurat nå har vi et introduksjonstilbud der vi også spanderer månedsavgiften. I fremtiden kommer kortet fortsatt til å være helt avgiftsfritt for deg som bruker kortet minst én gang i måneden til betaling på stasjonene våre (St1- og Shell-stasjoner i Sverige, Finland og Norge). Ellers er avgiften 30 kr/måned.

 

Hva er renten på St1 Mastercard?

Den faktiske rentesatsen og det totale beløpet som skal betales for kontokreditten som er knyttet til St1-betalingstjenesten, beregnes med utgangspunkt i et kredittbeløp på NOK 15 000, en periode på ett år, uendrede kredittrenter, gebyrer og avgifter i låneperioden, samt 12 like månedlige betalinger for total tilbakebetaling. Ved bruk av kontokreditten med St1 Mastercard gjelder en fast årlig rente på 18 % og et kontohåndteringsgebyr på NOK 30,00 per måned. ARP er 24,58 %, og totalbeløpet som skal betales, er NOK 16 862,40 inkludert renter og gebyrer på NOK 1862,40, forutsatt at det ovennevnte gjelder.

Hvis kunden bruker St1 Mastercard- kontokreditten på St1/Shell-stasjoner minst én gang i faktureringsperioden, blir det ikke belastet kontohåndteringsgebyr. I dette tilfellet er den årlige prosentsatsen 19,56 %, rentebeløpet NOK 1502,40 og totalbeløpet som skal betales, NOK 16 502,40.

 

Kan jeg få fakturaen i form av en e-faktura?

Ja, når du betaler din første faktura kan du opprette e-faktura i din nettbank. Første faktura kommer på e-post adressen du har oppgitt da du registrerte deg i snarveien-appen. 

 

Hvorfor har kjøpet mitt blitt trukket to ganger?

 

Hvis et beløp har blitt trukket to ganger fra kontoen din, kommer det som oftest av at selgeren har gjennomført transaksjonen to ganger. Hvis selskapet er kjent fra tidligere, anbefaler vi at du først kontakter selskapet direkte for å komme til enighet om en løsning, og om mulig erstatning.

 

Hvis selskapet ikke godtar å erstatte beløpet, kan du foreta en reklamasjon etter at det feilaktige beløpet har blitt trukket, med reklamasjonsskjemaet som finnes på St1 Finance’ hjemmeside. I reklamasjonen må du nekte for de betalingshendelsene du har foretatt og angi hendelsenes dato, selgende selskaps navn og summene for hendelsene. Les mer om hvordan du kan foreta en kortreklamasjon her.

 

Hva skal jeg gjøre hvis jeg finner transaksjoner som jeg ikke har gjort, på kontoen min?

Ta kontakt med St1 Finance’ kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00) og les mer om hvordan du foretar en kortreklamasjon på hjemmesidene våre.

 

Det er ett bestemt kjøp jeg ikke kan identifisere. Hva skal jeg gjøre?

 

Ta kontakt med St1 Finance’ kundeservice slik at vi kan hjelpe deg med å identifisere betalingshendelsen med utfyllende informasjon.

Hvis du fortsatt ikke kan identifisere betalingshendelsen, bør du foreta en kortreklamasjon med reklamasjonsskjemaet som du finner her. Hvis du mistenker at kortet har havnet i feil hender, må du sperre kortet ved å ringe sperretjenesten på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hele døgnet). Hvis du befinner deg i utlandet, er nummeret (+47) 22 66 53 20.

 

Jeg er student, kan jeg få et Mastecard-kort?

Aldersgrensen for St1 Mastercard er 18 år. Vi gjør en helhetsvurdering før vi gir ut kortet. Basert på denne vurderingen avgjør vi kan kortet kan gis ut.

 

Når får jeg fakturaen for St1 Mastercard?

Faktureringsperioden for St1 Mastercard er mellom den første og den siste dagen i hver måned, og fakturering skjer den 15., forutsatt at dette er en vanlig hverdag.

 

Hvorfor har jeg ikke fått St1 Mastercard-fakturaen min?

Faktura for St1 Mastercard sendes til den e-postadressen som du oppga da du lastet ned Snarveien. Du kan kontrollere e-postadressen under fanen Min info i appen. Hvis e-postadressen er korrekt i appen, og du ikke har fått fakturaen, kan du sjekke om den har havnet i søppelpostmappen. Hvis du fortsatt ikke finner fakturaen eller om den angitte e-postadressen er feil, kan du kontakte kundeservice på (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00), så hjelper vi deg.

Mine sider og konto

 

Hvordan kan jeg kontrollere korttransaksjonene og kontoopplysningene mine?

Du får enkelt oversikt over St1 Mastercard og kontokreditt i Snarveien. Du får til og med en månedsfaktura for foregående måneds hendelser.

 

Hvordan kan jeg kontrollere og endre opplysningene mine?

Du kan kontrollere kunde- og kortopplysningene dine i Snarveien. De personlige opplysningene dine oppdateres automatisk hos oss ut i fra de opplysninger som finnes i Folkeregisteret. Du kan selvsagt endre opplysningene om e-post og telefonnummer ved å ringe kundeservice.

 

På hvilke enheter fungerer Snarveien?

Snarveien fungerer på både iOS og Android telefoner.

 

Hvilke operativsystemer støtter Snarveien?

Snarveien og Apple Pay fungerer sammen med følgende operativsystemer: iOS 11 eller nyere.

 

Mitt familiemedlem har gått bort. Hva skal jeg gjøre?

St1 Finance får informasjon fra Folkeregisteret hvis en kontokunde har gått bort. Hvis et familiemedlem har gått bort, kan du likevel alltid informere St1 Finance om dette. Håndtering av den avdødes ærender krever en fullmakt. Uten fullmakt kan vi ikke diskutere den avdødes kundeforhold. I forbindelse med booppgjøret sender vi en avgiftsfri saldoattest til den avdødes adresse.

 

Hvordan sier jeg opp avtalen og kontoen min hos St1?

Ta kontakt med kundeservice hvis du vil annullere eller avslutte avtalen.

Bli kunde

 

Hvordan søker jeg om St1-betalingstjeneste og St1 Mastercard?

Du kan søke om St1-betalingstjeneste og St1 Mastercard i Snarveien. Last ned Snarveien fra Google Play eller AppStore. Registrer deg for betalingstjenesten gjennom identifisering med BankID, samt søk om St1 Mastercard. Når søknaden er godkjent, får du en melding i appen, og tilgang til en betalingskonto, ønsket kontokreditt samt et betalingskort. Vi sender avtale om betalingstjenestens kontokreditt, vilkårene, prislisten, sikkerhetsinstruksjoner samt standardisert europeisk informasjon om forbrukskreditt til den e-postadressen som du har oppgitt. Det fysiske kortet og PIN-koden sendes per post i løpet av to uker som separate forsendelser.

 

Hvilke operativsystemer støtter Snarveien?

Snarveien og Apple Pay fungerer sammen med følgende operativsystemer: iOS 11 eller nyere.

 

Hvilke mobile enheter støtter Snarveien?

Snarveien fungerer med følgende telefoner: iPhone SE, iPhone 6 eller nyere.

 

Hvilke mobile enheter og operativsystem trenger jeg for å bruke Apple Pay?

Apple Pay krever iOS 11 eller nyere (iPhone SE, iPhone 6 eller nyere eller Apple Watch).

st1-mastercard

ST1 MASTERCARD

Et internajonalt betalingskort

St1 Mastercard kan benyttes over hele verden. Kortet kan brukes overalt der du ser Mastercard-symbolet, både i butikker, på nettet og i salgsautomater. St1 Mastercard gjør hverdagen enklere med kontaktløs betaling. Vær oppmerksom på at du først kan foreta kontantuttak tre måneder etter at ditt kundeforhold er påbegynt, forutsatt at du har møtt betalingsvilkårene.